Instalacja sprzęgła hydraulicznego – Jak podłączyć sprzęgło hydrauliczne

Sprzęgło jest jedną z najbardziej krytycznych części układu napędowego pojazdu. Włącza i wyłącza biegi w zależności od prędkości i przyspieszenia pojazdu. Niektóre pojazdy posiadają sprzęgło mechaniczne, podczas gdy inne wykorzystują system hydrauliczny.

Sprzęgło hydrauliczne to nowoczesne rozwiązanie, które zapewnia wiele korzyści. Jest łatwiejsze w montażu, nie wymaga regulacji i zapewnia lepsze czucie bieżnika niż sprzęgło mechaniczne.

Konwersja manualnej skrzyni biegów Twojego pojazdu na sprzęgło hydrauliczne jest łatwa. Musisz jednak upewnić się, że zakupiony zestaw do konwersji jest kompatybilny ze skrzynią biegów Twojego pojazdu oraz że zawiera wszystkie elementy potrzebne do jego instalacji.

Instalacja sprzęgła hydraulicznego

Aby zamienić mechaniczne sprzęgło w Twoim pojeździe na hydrauliczne, musisz najpierw usunąć wszystkie obecne elementy łączące ze sprzęgłem. Obejmuje to zazwyczaj:

1. Zespół łożyska zwalniającego wraz z kołkiem ustalającym i śrubą odpowietrzającą (na zdjęciu od Speedway Motors), który mocowany jest bezpośrednio do otworu widełek sprzęgła w obudowie dzwonu.

2. Pompa hydrauliczna i jej popychacz, który łączy się z zespołem pedału sprzęgła/ramienia pedału (na zdjęciu od Speedway Motors), również mocuje się bezpośrednio do widełek sprzęgła.

3. Cylinderek hamulca sprzęgła, którego tłok jest połączony z ramieniem zwalniającym sprzęgło, również mocuje się bezpośrednio do widełek sprzęgła.

4. Siłownik pomocniczy, z jego popychaczem połączonym z zespołem pedału sprzęgła/ramienia pedału, jest również przymocowany bezpośrednio do widełek sprzęgła.

5. Zespół pedału sprzęgła/ramienia pedału jest ustawiony tak, aby umożliwić działanie pompy sprzęgła z maksymalnym naciskiem na ramię zwalniające.

6. Pompa sprzęgła ma rozmiar odpowiadający ilości płynu, który mieści.

Pompa sprzęgła jest zazwyczaj dużym, ciężkim, metalowym cylindrem. Wewnątrz znajduje się tłok, który przy wciskaniu pedału wyciąga płyn hamulcowy ze zbiornika, a następnie wysyła go z powrotem do zbiornika, aby powtórzyć cykl.

7. Popychacz sprzęgła łączy się z pompą sprzęgła za pomocą napięcia sprężyny, która wciąga tłok z powrotem do jego obudowy, a następnie wyciąga płyn.

8. Hydrauliczny cylinder pomocniczy jest cylindrem z tworzywa sztucznego.

Na cylindrze głównym i cylindrze pomocniczym znajdują się małe uszczelki czworokątne, które należy wymienić przy montażu nowego przewodu. Uszczelki muszą być smarowane odpowiednim płynem hydraulicznym sprzęgła, aby zapewnić ich prawidłowe uszczelnienie.

9. Przewody hydrauliczne, które łączą się z cylindrem pomocniczym i pompą sprzęgła są zarówno metalowe jak i plastikowe.

Orurowanie hydrauliczne może być trudne do modyfikacji, dlatego ważne jest, aby było poprowadzone jak najbliżej kolektora wydechowego silnika i nie za blisko kolektorów.

W przeciwieństwie do standardowego sprzęgła linkowego, sprzęgło hydrauliczne posiada wewnętrzny cylinder główny, który uruchamia cylinder pomocniczy oraz ramię zwalniające sprzęgło w celu rozdzielenia tarcz sprzęgła. Dzięki temu proces ten jest łatwiejszy i czystszy niż w przypadku sprzęgła mechanicznego, ale wymaga również nieco więcej konserwacji.

Podobne tematy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *